miercuri, 14 decembrie 2011

Varujan Vosganian: Scrisoare deschisa către dumneavoastră, domnule preşedinte Traian Băsescu



Scrisoare deschisa către dumneavoastră, domnule preşedinte Traian Băsescu, despre câteva răspunsuri pe care le datoraţi şi despre cum băieţii dumneavoastră sunt mai deştepţi decât ai noştri Domnule preşedinte. Această scrisoare se referă la unele răspunsuri pe care le datoraţi opiniei publice, în urma unor declaraţii recente pe care le-aţi făcut cu privire la contractele de energie electrică încheiate, pe parcursul ultimilor ani, de companiile din subordinea Ministerului Economiei. De la bun început doresc să va asigur că voi utiliza, pe parcursul dialogului nostru, un limbaj civilizat, încercând să trec cu vederea diversele calificative cu care m-aţi gratulat în decursul timpului, de la rasist care doreşte să închidă pe romi în ghettouri (afirmaţie publică făcută pe când eram propus comisar european din partea Romaniei) până la armean rău şi incompetent (laolaltă, dupa opinia dumneavoastră, cu toţi ceilalţi armeni pe care i-aţi cunoscut, cu excepţia medicului care v-a salvat viaţa), continuând, zilele trecute, cu epitetul de mincinos neruşinat (mai exact, care minte cu neruşinare). Aşadar, iată care sunt chestiunile la care vă rog să răspundeţi, pentru ca nelămuririle să fie elucidate până la capăt: 

1. Dumneavoastră spuneţi că am refuzat să vă pun la dispoziţie contractele de energie electrică semnate de predecesorii mei cu parteneri privaţi. Eu spun că le-am pus la dispoziţie. Şi nu doar eu, ci şi predecesorul meu, Codru Sereş. În situaţia, cum spuneţi, a unui ipotetic refuz din partea mea, vă rog, domnule preşedinte, să ne lămuriţi în legătură cu următoarele nedumeriri: 

a) A refuza o solicitare a preşedintelui Republicii este un gest politic de o anumită gravitate. De ce, pe toată durata mandatului meu, nu aţi făcut public acest refuz? De ce nici după aceea nu aţi evocat niciodată această situaţie? Pe scurt, ca să parafrazăm o întrebare la modă în anii '90, ce aţi făcut, în această privinţă, în ultimii cinci ani, domnule preşedinte? 

b) Consider că existenţa acestor contracte este o temă de interes naţional şi dumneavoastră îmi împărtăşiţi punctul de vedere. În situaţia în care eu aş fi refuzat să vă pun la dispoziţie informaţiile cerute, de ce nu aţi pus această chestiune în discuţia Consiliului Suprem de Apărare a Ţării, unde eram amândoi membri, dumneavoastră chiar preşedinte? Dacă refuzul meu ar fi fost real, situaţia s-ar fi remediat imediat, cerându-mi-se explicaţii în faţa CSAT. Dumneavoastră, însă, nu aţi făcut acest lucru. De ce, domnule preşedinte? 

1. Aţi afirmat că am prelungit contractele de energie Eu afirm nu doar că nu am semnat vreun astfel de contract, dar nici nu am autorizat companiile din subordine să facă aşa ceva, anume să reînnoiască contractele de energie cu intermediari sau cu consumatori privaţi de energie electrică. În perioada în care am fost ministru al economiei funcţiona Ordinul 408/12.06.2006 care interzicea încheierea oricărui contract bilateral în afara bursei transparente OPCOM. Dacă aş fi semnat sau autorizat aşa ceva şi încă pe ascuns, m-aş fi situat în afara legii. Intrăm, iată, în cel de-al patrulea an de când nu mai sunt ministru. Oare până acum, dacă am încălcat legea, nu s-a putut descoperi? N-au aflat serviciile de informaţii? Nu a observat, de trei ani încoace, noua conducere Hidroelectrica şi nici Ministerul Economiei că livrează energie electrică de zeci sau poate sute de milioane de euro în baza unor ilegalităţi comise de fostul ministru Vosganian. Şi asta în condiţiile în care am fost ani de zile vânat de oamenii dumneavoastră precum un cerb carpatin prin pădurile patriei? 

E între mine şi dumneavoastră, domnule preşedinte. Aşadar,dumneavoastră spuneţi că am semnat, eu spun că nu. Dintre noi doi numai unul poate să aibă dreptate. Celălat trebuie să tragă consecinţa faptelor sau a cuvintelor sale. Până una alta, până când nu indicaţi acele contracte reînnoite în perioada mandatului meu, cu semnătura sauautorizarea mea, eu am dreptate. 

1. Aţi afirmat că reînnoirea contractelor de energie electrică, în 2010, s-a făcut fără ştirea dumneavoastră. Având în vedere că obiectul acelor contracte (pe o perioadă de opt ani: 2010 - 2018) îl constituie tranzacţii de mai multe miliarde de euro iar tema este deosebit de sensibilă, putem avea anumite îndoieli în legătură cu această declaraţie. Dar, în fine, acceptând ceea ce spuneţi, rămâne, domnule preşedinte, întrebarea: de ce, în clipa în care aţi aflat de reînnoirea acestor contracte, nu aţi luat atitudine publică împotriva acestei decizii? Noi am semnalat imediat acest fapt, dumneavoastră, însă, altminteri foarte prompt în reacţii, aţi păstrat tăcerea o perioadă foarte lungă de timp. Ca să nu mai vorbim că, chiar şi acum, declaraţiile dumneavoastră şi ale primului ministru sunt mai degrabă îngăduitoare, căutând circumstanţe atenuante semnatarilor acestor contracte. Ba chiar primul ministru încearcă să ne convingă de eficienţa acestor contracte prelungite până în 2018, în condiţiile în care preţul actual prevăzut în contracte este de sub 50% din preţul mediu de tranzacţionare de pe bursa de energie! 

1. Inţeleg că tema rezilierii unilaterale din partea statului român a acestor contracte nu mai e de actualitate. Câtă vreme contractele fuseseră semnate în timpul mandatelor predecesorilor mei, aţi cerut rezilierea lor. Când contractele au fost reînnoite de reprezentanţii echipei dvs., n-aţi mai cerut acest lucru, ci aţi solicitat arbitrajul Comisiei Europene. Puteaţi să o faceţi în prealabil, pentru a evita o situaţie stânjenitoare şi pagube anuale de ordinul sutelor de milioane de euro pentru Hidroelectrica. Pentru a vă convinge, totuşi, domnule preşedinte, că reînnoirea contractelor de energie electrică nu a fost un capriciu al conducerii Hidroelectrica ci un act premeditat al Guvernului, este suficient să lecturaţi Ordinul 445/10.03.2009 ce poartă antetul Guvernului şi al Ministerului Economiei. În acest Ordin, faţă de prevederile actelor normative precedente, se scot de sub obligativitatea tranzacţionării pe bursă, citez:"cantităţile de energie aferente contractelor aflate în derulare". Cu alte cuvinte, posibilitatea reînnoirii acestor contracte devine posibilă prin act al Guvernului Boc! Ce aveţi de spus în legătură cu toate acestea, domnule preşedinte? În încheiere, vă rog să înţelegeţi motivul pentru care am ales acest mod de a mă adresa dumneavoastră, anume printr-o scrisoare deschisă. Experienţa mi-a dovedit că de câte ori vă trimit corespondenţe pe căi obişnuite, se creează probleme. Nu e numai cazul acestor contracte. Imi amintesc cum aţi declarat că Guvernul liberal nu v-a informat în legătură cu situaţia reală din economie în momentul în care aţi promulgat legea creşterii salariilor profesorilor. Încât a trebuit, pentru a restabili adevărul, să prezint presei cele două scrisori pe care vi le-am trimis, una împreună cu primul ministru Călin Popescu Tăriceanu, alta împreună cu ministrul muncii Mariana Câmpeanu, ambele ajunse la sediul Preşedinţiei cu mult înaintea promulgării de către dvs. a legii respective. Aşadar, pentru a nu exista nici o ambiguitate privind primirea ori citirea corespondenţei noastre, vă rog să primiţi, domnule preşedinte, această scrisoare deschisă împreună cu expresia sincerităţii mele.

 Varujan Vosganian

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu